Obsidian

Geplaatst door

Afgelopen weken heb ik een klein onderzoekje gedaan naar de financiële werking van het zorgstelsel. De blogs in de serie zijn hier te vinden. In deze blog kijk ik terug op de tool waarin ik mijn bevindingen heb bijgehouden: Obsidian. Obsidian is een tool uit de categorie ‘Personal Knowledge Management’. Het stelt me in staat om notities te maken tijdens mijn zoektocht, stukjes informatie aan elkaar te relateren, en overzicht te houden in de voortgang.

Het is niet mijn bedoeling om een uitgebreide handleiding voor Obsidian te schrijven. Die zijn elders al beschikbaar. Ik schrijf mijn aanpak met name op om handige tips te krijgen van anderen. Ik ben immers nog aan het uitzoeken wat ik precies wil met het doen van kleine onderzoekjes, en met Obsidian.

Waarom Obsidian?

Nou, allereerst kun je in Obsidian m.b.v. Markdown razendsnel notities maken met een redelijke opmaak, zonder steeds met de muis naar een menu te moeten gaan. Hier volgen twee screenshot, de eerste met deze tekst in lees-modus, en de tweede in edit-modus.

Je ziet in het tweede screenshot gelijk al een paar van de ‘codes’ die Markdown gebruikt: # voor een kop, ## voor een iets kleinere kop, - voor een lijst, en [tekst](link) voor een link. Ook italic en bold hebben codes, maar die kun je zoals gebruikelijk met CTRL+i en CTRL+b invoegen. Er ontbreekt een belangrijke: door [[]] om woorden heen te zetten kun je verwijzingen naar een andere notitie opnemen. De screenshot hieronder toont de notitie van het Zorgverzekeringsfonds, met een aantal verwijzingen naar andere notities.

Naast de snelheid van het creëren van notities in een basisopmaak, vind ik het erg fijn dat

  • de Markdown files gewoon platte tekst zijn (vergemakkelijkt o.a. werken met versiecontrole (SVN bij mij))
  • dat Markdown een standaard is, onafhankelijk van Obsidian
  • dat de Markdown-files niet hard aan Obsidian gekoppeld zijn, en dus ook daarbuiten te bewerken zijn. Zo wordt ik niet afhankelijk van Obsidian.

Structuur

Het plaatje rechts toont de structuur die ik binnen Obsidian aangebracht heb. Er is een directory voor attachments, omdat ik het fijn vind om deze niet tussen mijn notities te hebben staan. Verder is er een directory voor templates, en staan alle notities gewoon in de hoofdmap. Ik probeer als uitgangspunt te houden dat ik de notities verder niet sorteer. Dus geen opdeling in mapjes, of structuur aanbrengen middels de bestandsnaam. Het is de bedoeling dat de structuur zichzelf vorm geeft door de onderlinge relaties van notities.

Mijn enige twijfelpunt bij deze opzet was dat de output van het onderzoekje (de 4 blogs in de notitie blogs) ook tussen de notities stond. Wellicht is het handiger om een duidelijkere scheiding aan te brengen tussen de kennis (d.w.z. de notities) en output die uit deze kennis komt (de blogs)

Templates en tags

Ik probeer van sommige notities de opmaak enigszins volgens een format te doen, omdat dat de mogelijkheid biedt om ooit notities automatisch te verwerken middels een scriptje o.i.d. Verder helpt het ook gewoon om snel informatie te vinden. Voor dit format gebruik templates, waarbij dit de template voor een organisatie is:

In de template heb ik standaard een aantal tags opgenomen: eentje voor het type notitie, en een #TODO tag. De laatste bleek erg handig. Je kunt namelijk makkelijk zoeken op deze tags, en dan een lijstje krijgen met alle notities waar de tag in voorkomt. Ik gebruikte dat als mijn todo-lijst. Bovendien kon ik zo in de gaten houden hoe lang mijn todo-lijst was, en keuzes maken omtrent het verder kaderen van mijn onderzoek.

Graph view

Een bekende feature van Obsidian is dat je je notities in een graaf-structuur kunt zien. Hieronder zie je de graaf van mijn notities, met daarin de tags in Groen, de organisaties in het Rood, en de verschillende termen in het Geel. Verder zie je dat ik de notitie over de Zorgverzekeringswet vergeten ben met de ‘Term’ template te maken, maar dat terzijde.

Ik heb deze view met name gebruikt om te kijken of er ergens onverbonden notities zweefden (‘orphans’). In bovenstaand plaatje is dat alleen de notitie ‘blogs’ – de notitie waar ik dus de blogs in maak. Die bevat expres geen links naar andere notities, omdat het me (zoals gezegd) verstandig leek om de output van de kennis gescheiden te houden. Nadeel is wel dat ik dus stukjes tekst vanuit de kennisnotities naar de ‘blogs’ notitie kopieer. Het is ook mogelijk om stukjes tekst te ‘includen’, maar dat voelt er kunstmatig.

Overigens kun je in deze graph view ook goed zien welke Todo’s er nog zijn, maar bijvoorbeeld ook welke detailonderzoekjes ik nog overweeg (tag detailonderzoek).

Maar goed, ik vermoed dat ik het volle nut van de graph view nog niet ontdekt heb. Het schijnt dat het handig is om in de loop der tijd verbanden tussen onderwerpen te ontdekken. Maar daar is dit onderzoekje te klein voor, denk ik.

Afsluitend

Uiteindelijk vond ik het erg leuk om het onderzoek te doen, mede dankzij het gebruik van Obsidian. Werken in Markdown, zonder al teveel opsmuk is erg prettig. Verder vind ik het ook gewoon leuk om in zo’n onderzoekje steeds informatie te zoeken en te structureren. En bovenal helpt het werken met informatie tot het vormen van begrip en het onthouden van de materie.

Heb je tips voor het gebruik van Obsidian? Of wellicht ideetjes om een onderzoek beter te structureren? Laat het vooral weten, bijvoorbeeld via een berichtje op LinkedIn.